A Rajkó-Talentum Alapfokú Művészeti Iskola és Középiskola létrejöttének előzménye, célja, feladata – ismertető

A Rajkó Zenekar utánpótlását képző zene- és táncművészeti iskola 1990-ben jött létre. Zenei tagozata az országban egyedüliként folytat szakképzést a cigányság zenei kultúrájának, hagyományainak őrzésére és ápolására.

Intézményi szinten gondoskodunk a cigányzene fennmaradásáról és továbbadásáról. Tanulóink klasszikus zenei, szalonzenei, népzenei, szolfézs-zenelméleti, zenetörténeti és egyéni hangszeres órákon vesznek részt. Iskolánk szakmai szintjére jellemző, hogy tanulóink művészeti versenyek nívó díjait és első helyezéseit nyerik el. Iskolánk az elmúlt évtizedek alatt több mint 2 000 gyerekből nevelt kiváló zenészt. Csak nálunk, Magyarországon, a “kisrajkókat” képző művészeti iskolában lehet intézményi szinten cigányzenét tanulni, képesítést szerezni, jelenleg ez az egyetlen és legmagasabb szintű képzés, ami a műfajban elérhető. Az iskolában csak Zeneakadémiát végzett, túlnyomórészt cigány származású tanárok oktatnak, és nem csak cigányzenét, hanem klasszikus zenét, szórakoztató zenét és jazzt is. Az utóbbi években a Belga Királyi TV, a Japán TV, a Francia Rádió, a német ARD csatorna és a Reuters közvetítésein keresztül ismerte meg a világ iskolánk hírnevét.

Tánc tagozatunk színpadi táncos szakképzést folytat, amelynek keretén belül elsődleges feladatunk a magyar néptánc hagyományainak őrzése és ápolása. A táncosok számára is sokoldalú képzést nyújtunk (klasszikus balett, néptánc, modern tánc, társastánc, színpadi tánc, történelmi társastánc, színészi játék, balett-elmélet, zeneelmélet, tánctörténet), hogy az iskola elvégzése után sokoldalúan képzett táncosként azonnal munkába tudjanak állni.

A budapesti központ mellett kihelyezett tagozataink is működnek Magyarország legszegényebb, túlnyomóan cigányok által lakott vidékein, ahol a gyerekek eddig csak álmodhattak arról, hogy egyszer a kezükbe vehetik a hangszert. A hegedű, a cimbalom és a nagybőgő még azokat is becsalogatja az iskolapadokba, akik addig nem szívesen vettek részt a közismereti oktatásban, így nem csak szakmát tanulnak, hanem elvégzik az általános iskolát és – a Rottenbiller utcai központban – a középiskolát is. Ez az út a felemelkedéshez, mert a következő generáció már felsőbb tanulmányokat végez.

A Rajkó módszer

Az intézmény legfontosabb feladata a hagyományőrzés, a népi cigányzenei örökség továbbadása. A „Tehetséges roma gyerekek zenei képzése az alapoktól a színpadi előadóművésszé neveléséig”című felterjesztést az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság Szellemi Kulturális örökség Szakbizottsága szakmailag elfogadta, és a módszert felvette a Szellemi Kulturális Örökség Jó Megőrzési Gyakorlatok Nemzeti Nyilvántartásába. A Díjátadásra 2016. szeptember 16-án került sor ünnepélyes keretek között a Várkert Bazár Dísztermében.

Gerendási István a művészegyüttes igazgatója átveszi a díjat



Amiről a Rajkó – módszer szól



A székhelyen kívül jelenleg 9 vidéki telephelyen tanítunk alapfokú zene- és tánc tagozaton – Vácott, Kismaroson, Sződligeten, Ladánybenén, Karancsságon, Kerecsenden, Sárkeresztúron, Szirákon és Dányban.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a kihelyezett tagozatok tovább tudjanak működni, hiszen ezeken a telephelyeken a mi művészeti iskolánk ad egyetlen esélyt arra, hogy a diákok lehetőséget kapjanak a cigányzenei kultúra tanulására, ápolására. A tagozatokat azzal a céllal indítottuk, hogy a többségében cigányszármazású és hátrányos helyzetű fiatalok, akiknek a szülei nem tudják finanszírozni a legközelebbi művészeti iskolába való eljutás költségeit, a Rajkó iskola keretein belül, együttműködve a helyi közoktatási intézményekkel ezt az igényt teljesíteni tudja. Diákjaink kb. 50 %-a cigány származású. Oktatásunk fontos jellemzője az integrált, deszegregált tanítás – a gyakorlati órákon egy osztályban ülnek a cigány és nem cigány származású fiatalok, ahogyan a színpadi koncerteken és bemutatókon is egy csapatot alkotva lépnek fel. A közös produkciók hozzájárulnak a társadalomba való beilleszkedéshez; a megértés, az egymáshoz való alkalmazkodás képességének elsajátításához.